همین چند سال پیش وقتی به شهر جدیدی سفر می کردیم، برای پیدا کردن راه و مقصدی که دنبالش بودیم باید پرسان پرسان از افراد مختلف و یا در نهایت با آزمون و خطا راه خود را پیدا می کردیم. احتمالا هم بین راه گم می شدیم و مجبور بودیم کمی برگردیم تا به مسیر اصلی برسیم. اما این روزها با همه گیر شدن تکنولوژی های تعیین موقعیت و مسیریابی آنلاین مثل google map دیگر کمتر کسی مسیر را گم می کند و همه به راحتی می توانیم از ابتدا مقصد را مشخص کنیم و بدون دردسر و گم شدن به آن برسیم.

نرم افزار CRM کارکردی مانند google map را برای کسب و کارها دارد. با استفاده از داشبوردهای مدیریتی CRM متوجه می شوید که کجا هستید، به کدام سو باید حرکت کنید و چه موانع و مشکلاتی در پیش دارید. چیزی که شرکت های موفق را از شرکت های ناموفق و یا معمولی جدا می سازد، استفاده درست از CRM است.

اگر برای شما هم سوال است که نرم افزارهای CRM چه چیزی را ارزیابی و اندازه گیری می کنند، به سوالاتی که تقریبا هر روز از خود می پرسید فکر کنید، تقریبا به اکثر سوالات مهم شما پاسخ می دهد:

کمپین بازاریابی شما در چه وضعیتی است؟ به کجا رسیده است؟

از مدیران بازاریابی هر روز بیشتر انتظار می رود که با بودجه ای کمتر، انتظارات بیشتری را برآورده سازند. دیگر نیازی به صفحات خشک اکسل نیست. از این پس می توانید با استفاده از نمودارها و جداول رنگی و زیبای CRM نتایج پیشرفت کمپین های بازاریابی را در هر لحظه مدیریت کنید. چه چیزهایی را می توانید کنترل کنید:

– میزان مشتریان بالقوه(سرنخ هایی) که یک کمپین برای شما ایجاد کرده است.

– مقایسه یک کمپین با دیگر کمپین های تبلیغاتی

– مقایسه منابع ورود مشتریان بالقوه(منابع سرنخ ها) به منظور تعیین موثرترین کانال بازاریابی

در بخش فروش چه می گذرد؟

“در حال حاضر چه فروش هایی در جریان است و در هرکدام چه می گذرد” سوالی است که از مدت ها پیش مدیران کسب و کار را به خود مشغول می کند. با استفاده از نرم افزار CRM می توانید در یک نگاه فروش های درجریان، فروش های از دست رفته و فروش های انجام شده را در قالب نمودارهای مختلف مشاهده کنید. دلایل شکست فروش ها را ببینید و بتوانید اقدامات لازم برای جلوگیری شکست فروش ها را برنامه ریزی نمایید و متوجه شوید که بیشتر فروش های شکست خورده مربوط به چه نوع مشتریانی است.

این نمودارها و جداول تنها برای مدیران عامل و فروش مناسب نیستند بلکه به فروشندگان نیز کمک می کند تا نتایج کار خود را مشاهده کنند و نقاط قوت و ضعف خود را مشاهده کنند. و همچنین فروش های در جریان خود را به دقت پیگیری کرده و هیچ کدام را فراموش نکنند.

پیش بینی فروش چطور انجام می شود؟

حالا شما از مشتریان بالقوه ورودی به شرکت خود باخبر هستید و همچنین میزان تقریبی فروش های درجریان را می دانید.

حالا براساس این اطلاعات می توانید پیش بینی فصلی و یا شش ماهه از فروش خود داشته باشید. حالا وقت آن است که برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی برنامه ریزی درستی داشته باشید. شاید با انجام فعالیت های صحیح بتوانید مدت زمان به سرانجام رسیدن یک فروش را کاهش دهید و یا نرخ تبدیل مشتریانی که از همه آماده تر هستند را افزایش دهید.

شاید لازم باشد مدیر فروش براساس اطلاعات کسب شده به فروشنده ای که ضعیف تر عمل کرده کمک کند و برنامه ای برای تقویت توانمندی و برطرف کردن نقاط ضعفش ترتیب دهد.

نکات مطرح شده تنهای بخش کوچکی از مزایای به کارگیری CRM در سازمان ها بود. می توانید در عمق اطلاعات وارد شده در CRM بیشتر وارد شوید تا کارهایی مانند بخش بندی مشتریان، طراحی فرایندهای فروش، طراحی برنامه های پاداش به نیروهای فروش و ….. را بتوانید انجام دهید.

 

منبع: سرو نو